A je tu poslední ze série „uzlího mikroseriálu“. Už jsme probrali jak šňůru přivázat k tarpu (a nebo třeba batohu), jak spojit různé šňůry, případně si pomoci třeba při opravách. A v tomhle článku se podíváme, jak pohyblivým způsobem šňůru k něčemu ukotvit. Na to by se jistě hodila řada uzlů typu prusik, ale ty se obtížně vážou na volném konci provazu a také se velmi špatně rozvazují. Použijeme na to uzel který vypadá složitě, ale když se na něj podrobně podíváme, zjistíme, že se skládá v podstatě jen z variací na očko. Jedná se o uzel, který se anglicky jmenuje Trucker’s Hitch. Já ho vážu tak, aby bylo možné ho jednoduše uvolnit pouhým zatažením za konec šňůry. Navíc uzel funguje i jako kladka s převodem 1:2 a snadno tak dopne tarp bez použití různých plastových napínáků jako je např. lineloc. Plastové napínáky mají tendenci v mraze praskat, zmrzlá, případně mokrá šňůra jimi špatně prochází, či naopak prokluzuje. Znalost tohoto uzle nám ušetří pár gramů váhy na tarpu a vyřadí nutnost použít potenciálně poruchový segment. Dá se použít všude kde kotvíme tarp k větvím, ke kolíkům, případně k deadmenům v hlubokém sněhu jako jsou lyže, hole, nebo sněžnice.
Postup je opět patrný z fotek.
Nejprve uvážeme očko s poutkem ve vhodné vzdálenosti od kotevního bodu.
Obtočíme kotvící bod, konec šňůry provlékneme poutkem a zatažením dopneme tarp.
Uzel dokončíme kličkou kolem obou konců šňůr – té která vede ke kotvícímu bodu i té která vede zpět.
Pro rozvázání stačí zatáhnout za volně visící konec. Uzel je spolehlivý, bezpečně ukotvil tarp i ve větru přes 50 km/h.
Video pro lepší představu jak se váže a jak funguje tento uzel.
Můj závazek: veškeré recenze a rady jsou založené na dlouhodobém používání a praktických zkušenostech. Nejsem svázán s žádnou značkou, výrobcem, nebo prodejcem. Nezveřejňuji sponzorovaný obsah.