Uzly – Trucker’s Hitch – napínací uzel

uzly šňůry provazy špagáty

A je tu poslední ze série „uzlího mikroseriálu“. Už jsme probrali jak šňůru přivázat k tarpu (a nebo třeba batohu), jak spojit různé šňůry, případně si pomoci třeba při opravách. A v tomhle článku se podíváme, jak pohyblivým způsobem šňůru k něčemu ukotvit. Na to by se jistě hodila řada uzlů typu prusik, ale ty se obtížně vážou na volném konci provazu a také se velmi špatně rozvazují. Použijeme na to uzel který vypadá složitě, ale když se na něj podrobně podíváme, zjistíme, že se skládá v podstatě jen z variací na očko. Jedná se o uzel, který se anglicky jmenuje Trucker’s Hitch. Já ho vážu tak, aby bylo možné ho jednoduše uvolnit pouhým zatažením za konec šňůry. Navíc uzel funguje i jako kladka s převodem 1:2 a snadno tak dopne tarp bez použití různých plastových napínáků jako je např. lineloc. Plastové napínáky mají tendenci v mraze praskat, zmrzlá, případně mokrá šňůra jimi špatně prochází, či naopak prokluzuje. Znalost tohoto uzle nám ušetří pár gramů váhy na tarpu a vyřadí nutnost použít potenciálně poruchový segment. Dá se použít všude kde kotvíme tarp k větvím, ke kolíkům, případně k deadmenům v hlubokém sněhu jako jsou lyže, hole, nebo sněžnice.
Postup je opět patrný z fotek.
Nejprve uvážeme očko s poutkem ve vhodné vzdálenosti od kotevního bodu.

Trucker's Hitch 1

Obtočíme kotvící bod, konec šňůry provlékneme poutkem a zatažením dopneme tarp.

Trucker's Hitch 2

Uzel dokončíme kličkou kolem obou konců šňůr – té která vede ke kotvícímu bodu i té která vede zpět.

Trucker's Hitch 3

Pro rozvázání stačí zatáhnout za volně visící konec. Uzel je spolehlivý, bezpečně ukotvil tarp i ve větru přes 50 km/h.

Video pro lepší představu jak se váže a jak funguje tento uzel.

Můj závazek: veškeré recenze a rady jsou založené na dlouhodobém používání a praktických zkušenostech. Nejsem svázán s žádnou značkou, výrobcem, nebo prodejcem. Nezveřejňuji sponzorovaný obsah.

Další články

FAQ / Často kladené dotazy

Jistě, ale v takovém případě bude třeba využít konzultaci e-mailem, abychom se ujistili, že výbava, očekávání a možnosti jsou vyladěné.
Mým cílem je především kvalitní vzdělávání – předávání znalostí, dovedností a zkušeností. Dle mého nejlepšího svědomí a mnohaletých zkušeností to nelze realizovat za víkend. Teprve až od třetího, čtvrtého dne dochází k upevňování a zasazování informací do kontextu.
Pokud vám něco zásadního ve výbavě chybí, pak ano – a můžeme to prokonzultovat v online úředních hodinách. Předpokládám ale, že už nějakou výbavu máte a pak je lepší absolvovat kurz s tím na co jste zvyklí a nové vybavení pořídit uváženě až po akci s nově nabytými zkušenostmi a znalostmi. Jednotlivé položky ultralehké výbavy se totiž navzájem doplňují a fungují jako celek.
Jedná se především o vzdělávací akci, přesto určitá složka výkonu zde přítomná je. Nicméně myslím, že ujít v průběhu celého dne cca 25km středním terénem je v silách i vyloženého nesportovce.
To můžete posoudit pouze vy sami. Platíte mi za zhruba 35let zkušeností v oboru, za všechny chyby které nebudete muset udělat a slepé uličky které nemusíte prošlápnout. Věřím, že investované prostředky se Vám vrátí při nákupu výbavy a při efektivním plánování a provedení Vašich vlastních akcí.
Ano, může se stát, že počasí nebude úplně příznivé. Pokud ale nepůjde o vyloženě katastrofické jevy, nevidím to jako důvod kurz rušit nebo krátit. Naopak, i nepříznivé počasí je možné si se správnou výbavou a nastavením mysli užít a vytěžit ze situace řadu podstatných zkušeností.
Myslím, že ano, obsah kurzu je postaven tak, že pokrývá všechny dovednosti a znalosti potřebné k efektivnímu a bezpečnému trekování a obecně pohybu v přírodě. Nicméně znalost jak snížit váhu batohu může být benefitem v budoucnu, s postupným snižováním kondice, nebo třeba po zranění.
Jiří Kostínek