Stále nejdůležitější navigační nástroj – papírová mapa

S rozvojem elektronických navigačních pomůcek a zejména mapových aplikací do mobilních telefonů by se zdálo, že klasická papírová mapa je na odpis. Občas se vysápu na hřeben, nebo do sedla, kde už parta trekařů kouká do obrazovek svých telefonů, vytáhnu-li pouzdro s papírovou mapou, upřímně, nejde si nevšimnout povytažených obočí… Dinosaurus…

Tady jsou moje důvody, proč stále papírovou mapu používám jako jeden z navigačních nástrojů a proč její použití učím a doporučuji mým „studentům“ na kurzech.

Každého asi napadnou banální důvody, jako to, že mapě nedojdou baterie, funguje v dešti pokud je v obalu, nebo vytištěná na tyveku (i takové mapy jsou), mraze atd. Jistě, ale daly by se najít i protiargumenty, rozmočená mapa, neaktuální údaje, roztrhaná větrem a takhle bychom mohli pokračovat dále. Samozřejmě.

Já ale hlavní přínos papírové mapy vidím někde jinde. Zcela zásadní pro mě je, že poskytuje globální pohled na navigační situaci. Nemluvím jen o možnosti si na velkém prostoru naplánovat denní, často i několika denní porci kilometráže. Mám na mysli to, že vidíte krajinu v kontextu. To jak byla modelovaná erozí, vidíte říční síť – kudy a kam je voda odváděna z terénu, odkud přichází větrné proudění, kde se bude urychlovat a kde je naopak větrný stín, kde asi budou do pozdního jara ležet sněhová pole. Vidíte možné varianty pochodu, tábořiště, zdroje pitné vody, možné ústupové trasy. A co je možná to nejzásadnější, osvobodí vás to od sítě běžných turistických cest a stezek. Naučíte se rozpoznávat přirozené postupové linie v krajině. To obrazovka o velikosti 6 x 12cm, a sledování modrého puntíku na ní, prostě nedokáže.

Papírová mapa buduje něco, čemu říkám navigátorský mindset. Zkušený navigátor tak nějak na pozadí stále ví: támhle jsem byl, teď jsem zde, támhle chci dojít a za takhle dlouho tam budu. Není to zadarmo, je třeba se to poměrně dlouho učit, občas tuhle dovednost oživovat tréninkem, ale je to vlastně zábavná cesta k získání sady dovedností, kterými naši předkové museli disponovat minimálně padesát tisíc let zpět.

Můj závazek: veškeré recenze a rady jsou založené na dlouhodobém používání a praktických zkušenostech. Nejsem svázán s žádnou značkou, výrobcem, nebo prodejcem. Nezveřejňuji sponzorovaný obsah.

Další články

FAQ / Často kladené dotazy

Jistě, ale v takovém případě bude třeba využít konzultaci e-mailem, abychom se ujistili, že výbava, očekávání a možnosti jsou vyladěné.
Mým cílem je především kvalitní vzdělávání – předávání znalostí, dovedností a zkušeností. Dle mého nejlepšího svědomí a mnohaletých zkušeností to nelze realizovat za víkend. Teprve až od třetího, čtvrtého dne dochází k upevňování a zasazování informací do kontextu.
Pokud vám něco zásadního ve výbavě chybí, pak ano – a můžeme to prokonzultovat v online úředních hodinách. Předpokládám ale, že už nějakou výbavu máte a pak je lepší absolvovat kurz s tím na co jste zvyklí a nové vybavení pořídit uváženě až po akci s nově nabytými zkušenostmi a znalostmi. Jednotlivé položky ultralehké výbavy se totiž navzájem doplňují a fungují jako celek.
Jedná se především o vzdělávací akci, přesto určitá složka výkonu zde přítomná je. Nicméně myslím, že ujít v průběhu celého dne cca 25km středním terénem je v silách i vyloženého nesportovce.
To můžete posoudit pouze vy sami. Platíte mi za zhruba 35let zkušeností v oboru, za všechny chyby které nebudete muset udělat a slepé uličky které nemusíte prošlápnout. Věřím, že investované prostředky se Vám vrátí při nákupu výbavy a při efektivním plánování a provedení Vašich vlastních akcí.
Ano, může se stát, že počasí nebude úplně příznivé. Pokud ale nepůjde o vyloženě katastrofické jevy, nevidím to jako důvod kurz rušit nebo krátit. Naopak, i nepříznivé počasí je možné si se správnou výbavou a nastavením mysli užít a vytěžit ze situace řadu podstatných zkušeností.
Myslím, že ano, obsah kurzu je postaven tak, že pokrývá všechny dovednosti a znalosti potřebné k efektivnímu a bezpečnému trekování a obecně pohybu v přírodě. Nicméně znalost jak snížit váhu batohu může být benefitem v budoucnu, s postupným snižováním kondice, nebo třeba po zranění.
Jiří Kostínek