Běh jako trénink pro (ultralehkou) turistiku

Trailový běh

Pokud před sebou máte náročnější túru, možná hledáte způsob, jak se na ní efektivně připravit. Navrhuji běžecký trénink, a mám k tomu řadu důvodů a taky osobních poznatků:

Efektivita v čase. Málo kdo z nás má v běžném životě prostor na to, aby 4 – 8 hodin denně chodil – myšlenou souvisle s akcentem na chůzi jako takovou, tak jak to třeba bude dělat potom na samotné akci. Různé zdroje to uvádí různě, ale většinově se shodují na tom, že efektivita tréninku chůze a běhu je 1:3, tedy, že hodina běhání vydá za asi tři hodiny chůze. Myslím, že hodinku, hodinku a půl třikrát, čtyřikrát za týden vyšetří snad každý.

Napodobivé cvičení. Běh namáhá zhruba ty samé svalové partie, tak jak to bude potom činit pochod během túry. Ideálně by trénink měl probíhat v přírodě, na nerovném, ale měkkém podkladu. V průběhu tréninku pracujeme na oběhovém systému – zmnožují se kapiláry které přivádí kyslík do svalů. Na svalovém aparátu samotném – zvyšujeme počet mitochondrií – elektráren, které ve svalech přeměňují energii na pohyb. Dále budujeme odolnost svalových úponů – šlach, vyživujeme klouby (při stlačování do nich proudí synoviální kapalina). A pracujeme také na kosterním aparátu, uvnitř kostí se přestavují kostní trámce, aby odolávaly určitému směru zatížení.

Trénink má samozřejmě řadu i jiných, zejména psychických benefitů. Pomáhá s duševní hygienou (věřte mi, co si v hlavě nevyřešíte při pětihodinovém běhu, to už asi jinde nerozlousknete). Pomáhá nás napojit znovu na přírodu. Uklízí z krve a jater zbytečný cukr a udržuje nás v optimální váze. Buduje i něco, čemu se dříve říkalo morálně volní vlastnosti, dnes psychická resilience (pokud se dokážu zvednout a jít běhat do mrholivého rána, zvládnu určitě i další nepříjemnosti co mi život přihrává).

A jak na to? Podstatné je začít, zdvihnout se z gauče. Na začátku je dobré jít dvakrát týdně, na pár minut a tuhle dobu prodlužovat. Později přidat další tréninkové jednotky – třikrát, čtyřikrát za týden je až dost, pokud vás běhání fakt nechytne. Běh bohužel už dnes není tak přirozená aktivita, jako kdysi býval a je mylný předpoklad, že běháme všichni tak nějak od přírody technicky dobře. Bylo by proto záhodno, aby se na vás taky na začátku někdo podíval a vysvětlil, jak se to má s došlapem, frekvencí kroku, co mají dělat nohy a odkud vychází ta svalová síla, která člověka žene kupředu. Na druhou stranu, běhání není raketová věda a není potřeba si hned nakupovat běžecké oblečení, hodinky a běžecké vesty za desítky tisíc. Pro prvních pár (desítek) proběhnutí budou naprosto stačit slušné boty – ideálně s malým dropem pokud nemáte specifické problémy a běžné sportovní oblečení.
Závěrem je ještě třeba dodat, jak se říká v jedné dobré knize: „Specializace je pro hmyz“. K běhání je záhodno přidat ještě nějaký ten strečink a trochu silového tréninku s vlastní vahou. V minimalistické formě, 3x týdně pár kliků a shybů a je splněno.

foto kredit náhledového obrázku: Jan Dufek funfree.cz

Můj závazek: veškeré recenze a rady jsou založené na dlouhodobém používání a praktických zkušenostech. Nejsem svázán s žádnou značkou, výrobcem, nebo prodejcem. Nezveřejňuji sponzorovaný obsah.

Další články

FAQ / Často kladené dotazy

Jistě, ale v takovém případě bude třeba využít konzultaci e-mailem, abychom se ujistili, že výbava, očekávání a možnosti jsou vyladěné.
Mým cílem je především kvalitní vzdělávání – předávání znalostí, dovedností a zkušeností. Dle mého nejlepšího svědomí a mnohaletých zkušeností to nelze realizovat za víkend. Teprve až od třetího, čtvrtého dne dochází k upevňování a zasazování informací do kontextu.
Pokud vám něco zásadního ve výbavě chybí, pak ano – a můžeme to prokonzultovat v online úředních hodinách. Předpokládám ale, že už nějakou výbavu máte a pak je lepší absolvovat kurz s tím na co jste zvyklí a nové vybavení pořídit uváženě až po akci s nově nabytými zkušenostmi a znalostmi. Jednotlivé položky ultralehké výbavy se totiž navzájem doplňují a fungují jako celek.
Jedná se především o vzdělávací akci, přesto určitá složka výkonu zde přítomná je. Nicméně myslím, že ujít v průběhu celého dne cca 25km středním terénem je v silách i vyloženého nesportovce.
To můžete posoudit pouze vy sami. Platíte mi za zhruba 35let zkušeností v oboru, za všechny chyby které nebudete muset udělat a slepé uličky které nemusíte prošlápnout. Věřím, že investované prostředky se Vám vrátí při nákupu výbavy a při efektivním plánování a provedení Vašich vlastních akcí.
Ano, může se stát, že počasí nebude úplně příznivé. Pokud ale nepůjde o vyloženě katastrofické jevy, nevidím to jako důvod kurz rušit nebo krátit. Naopak, i nepříznivé počasí je možné si se správnou výbavou a nastavením mysli užít a vytěžit ze situace řadu podstatných zkušeností.
Myslím, že ano, obsah kurzu je postaven tak, že pokrývá všechny dovednosti a znalosti potřebné k efektivnímu a bezpečnému trekování a obecně pohybu v přírodě. Nicméně znalost jak snížit váhu batohu může být benefitem v budoucnu, s postupným snižováním kondice, nebo třeba po zranění.
Jiří Kostínek